
Σημαντική πτώση βιώνει το πολύτιμο μέταλλο του χρυσού, καθώς μετά το ρεκόρ που σημείωσε στις αρχές του έτους, βλέπουμε πλέον τη τιμή του να καταρρέει κατά 30% και να βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων μηνών.
Η δραματική αυτή διόρθωση, με τη τιμή να κατρακυλάει από τα αφάνταστα 5.594 δολάρια ανά ουγκιά στα τέλη Ιανουαρίου και σήμερα να κινείται κάτω από τα 4.000 δολάρια, έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις για την ασφάλεια και την αξία του χρυσού ως επενδυτικό μέσο. Η δυναμική του, αν και θεωρείται διαχρονικό «καταφύγιο» σε περιόδους κρίσης, αποδεικνύεται ευάλωτη σε έντονες διακυμάνσεις των αγορών.
Καθοριστικό ρόλο στη βίαιη πτώση παίζουν αυξημένες πληθωριστικές πιέσεις από την ενεργειακή κρίση, οι οποίες οδηγούν τις κεντρικές τράπεζες σε αυστηρότερη νομισματική πολιτική και υψηλότερα επιτόκια. Αυτό στρέφει τους επενδυτές σε ομόλογα και άλλα προϊόντα με εγγυημένη απόδοση, με αποτέλεσμα να περιορίζεται το ενδιαφέρον για χρυσό.
Ταυτόχρονα, η εντυπωσιακή ανάκαμψη των παγκόσμιων χρηματιστηρίων, ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης, αλλάζει τις επενδυτικές ροές, οδηγώντας αρκετούς να αποσύρουν κεφάλαια από το πολύτιμο μέταλλο για τοποθετήσεις σε μετοχές. Πολλοί εκ των επενδυτών που είχαν αγοράσει χρυσό σε χαμηλές τιμές σπεύδουν πλέον να ρευστοποιήσουν τα κέρδη τους.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο παρελθόν, κατρακυλίσματα στην τιμή του χρυσού έχουν διαρκέσει χρόνια: μετά το δεύτερο κύμα της πετρελαϊκής κρίσης το 1980, ακολούθησαν δεκαετίες χαμηλών τιμών. Νέα ανοδική περίοδος ξεκίνησε μόνο έπειτα από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, με νέο κύμα ανόδου το 2011, μέχρι η πανδημία να ξαναφέρει τον χρυσό στην επικαιρότητα.
Παρότι τα επενδυτικά funds και τα ETFs καταγράφουν μαζικές εκροές, οι κεντρικές τράπεζες ενισχύουν σταθερά τα αποθέματά τους σε χρυσό. Πρόσφατη έρευνα του Παγκόσμιου Συμβουλίου Χρυσού αποκαλύπτει ότι σχεδόν το 50% των κεντρικών τραπεζών σκοπεύει να αυξήσει τα αποθέματα μέσα στο επόμενο έτος, με στόχο τη θωράκιση απέναντι στον πληθωρισμό, τη διαφοροποίηση συναλλαγματικών διαθεσίμων και την προστασία από γεωπολιτικές αναταράξεις.
Επιπλέον, πολλές κεντρικές τράπεζες εξετάζουν το ενδεχόμενο μείωσης της έκθεσής τους σε περιουσιακά στοιχεία που σχετίζονται με το δολάριο τα επόμενα πέντε χρόνια, διατηρώντας έτσι τον χρυσό κομβικό για τις διεθνείς χρηματοοικονομικές στρατηγικές.
