Σοκ προκαλεί η τελευταία κίνηση του Ντόναλντ Τραμπ να ανακοινώσει εν μέσω έντασης ότι οι ΗΠΑ σκοπεύουν να επιβάλλουν δασμούς ύψους 25% σε εισαγόμενα ευρωπαϊκά οχήματα από την επόμενη εβδομάδα. Με αφορμή, όπως υποστηρίζει, τη μη τήρηση της εμπορικής συμφωνίας από την ΕΕ, ο Αμερικανός πρόεδρος διαμηνύει πως λαμβάνει σκληρά μέτρα για να διαφυλάξει τα αμερικανικά συμφέροντα.

Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social, ο Τραμπ εξέφρασε την πλήρη ικανοποίησή του για την κλιμάκωση των εμπορικών μέτρων, τονίζοντας πως η Ευρώπη αγνοεί τις υποχρεώσεις που ανέλαβε το περασμένο καλοκαίρι. Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι τα εργοστάσια ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών που λειτουργούν ήδη εντός ΗΠΑ θα εξαιρούνται από τη νέα πολιτική.
Η ανακοίνωση αυτή ακολουθεί τη δημόσια κόντρα του με τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς, με αφορμή εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, γεγονός που οξύνει περαιτέρω τη σχέση ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και το Βερολίνο. Σε εκδήλωση στη Φλόριντα, ο Τραμπ ανέφερε ότι ενημέρωσε τη γερμανική κυβέρνηση σχετικά με την απόφασή του ενώ κατηγόρησε τις κολοσσιαίες μάρκες Mercedes και BMW ότι «εκμεταλλεύθηκαν» τους καταναλωτές των ΗΠΑ επί σειρά ετών.
Η Γερμανία, μια από τις «μεγαλύτερες δυνάμεις» στην αυτοκινητοβιομηχανία, εξήγαγε περίπου 450.000 οχήματα στις ΗΠΑ πριν την επιστροφή Τραμπ στην εξουσία, όπως αποκάλυψε ο οργανισμός VDA.
Νέο επεισόδιο σε μια σειρά εμπορικών εντάσεων
Οι δασμοί αποτελούν διαχρονικά όπλο στη στρατηγική του Τραμπ, ο οποίος επιδιώκει να διατηρήσει σχεδόν όλα τα μέτρα που επιβλήθηκαν προ πενταετίας, αψηφώντας ακόμα και απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί πως μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, οι ΗΠΑ και η ΕΕ είχαν καταλήξει πέρυσι τον Ιούλιο σε προσωρινή συμφωνία για τον περιορισμό των δασμών σε αυτοκίνητα στο 15%. Σε αντάλλαγμα, η Ευρώπη θα μείωνε δασμούς στα αμερικανικά προϊόντα, αλλά η διαδικασία έγκρισης δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα.
Η πρώην αξιωματούχος των ΗΠΑ, Γουέντι Κάτλερ, σχολίασε πως ο Τραμπ έχει «εξαντλήσει την υπομονή του», επιδιώκοντας να πιέσει τους Ευρωπαίους. Από την πλευρά της, η ΕΕ διαμηνύει ότι τηρεί τα συμφωνηθέντα και προειδοποιεί πως, αν οι ΗΠΑ κάνουν πίσω, δεν θα μείνει αδρανής.
Η Ευρώπη αντιδρά – Εντείνεται η γεωπολιτική αστάθεια
Τέλη Μαρτίου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε το νέο πλαίσιο για το εμπόριο, ωστόσο διατύπωσε ισχυρές αντιρρήσεις και ζήτησε αυστηρούς όρους, εκφράζοντας ανοιχτά την έλλειψη εμπιστοσύνης στη στάση του Τραμπ. Την τελική απόφαση σχετικά με τη συμφωνία καλούνται να λάβουν πλέον τα κράτη μέλη.
Οι διαφωνίες αυτές σιγοβράζουν, καθώς ο Τραμπ δείχνει δυσαρέσκεια για τον τρόπο που οι Ευρωπαίοι χειρίστηκαν κρίσιμα γεωπολιτικά ζητήματα, κατηγορώντας τους πως δεν προσφέρουν αρκετή στήριξη στις αμερικανικές επιχειρήσεις κατά του Ιράν και στη διατήρηση της ασφάλειας στο στρατηγικό Στενό του Ορμούζ.
